Ooit ben je gestart met je werk, hobby of tijdverdrijf, wat gaandeweg je broodwinning werd. Dat is je verhaal. Jouw passie ligt vaak in de oorsprong van je bedrijf. Iets in jou was er dat zorgde dat jij die vele uren – meer dan bij een werkgever – werk er voor over had. Dat jij doorging als het niet meteen lukte, of niet opgaf als het tegenzat. Dát is jouw verhaal.

De drie verhalen die je duidelijk moet hebben, je ‘waarom’, je ‘hoe’ en je ‘wat’ kunnen je handleiding zijn in je communicatie naar buiten. Deze verhalen vertellen wat je missie, je visie en je doelgroep is.

Why • Waarom
De ziel van jouw bedrijf is wat jouw bijzonder maakt als ondernemer, vertel eerst eens wie jij bent voor je over je bedrijf begint. Dat is jouw verhaal, en dat zal blijven hangen en een vertrouwen scheppen. Waarom ben jij met je bedrijf begonnen? Kies voor de ‘waarom’ als rode draad in jouw verhaal en neem die mee in je communicatie, in je pitch, in je producten, je diensten en in je verkoopverhaal. Een echt verhaal, geloofwaardig, dat bij mensen blijft hangen doordat het logisch en herkenbaar is.

Voor iemand die zo makkelijk schrijft als ik, is dat makkelijk zeggen natuurlijk. Maar vertel eens tegen iemand waarom je gestart bent met je bedrijf en neem dat op. Dit typ je uit en voilà, je verhaal staat op papier.

How • Hoe
Jouw dna in je bedrijf. Mensen kopen je product niet om wát je doet, maar om waarom je iets doet, en hoe je iets doet. De kernmerken van zo’n verhaal maakt het iets duidelijker. Het vertelt over een hoofdpersoon met karakter, jouw karakter, heeft een verhaallijn met een ontwikkeling door conflict of worsteling. Je kiest een pad en daar liggen allerlei gedachten achter. Dat is hoe je het doet. Let op, verzin je het, dan val je door de mand, blijf bij jezelf, dat waar je echt in gelooft.

What • Wat
Een mooi voorbeeld is Apple, ga eens op zoek naar het verhaal van Steve Jobs. Heel bijzonder. Die heeft een echt een verhaal te vertellen over wat voor producten ze wilden maken. En dat doen ze tot op de dag van vandaag nog steeds. En dan willen jullie me er vast graag op wijzen dat veel klanten alleen maar Apple kopen omdat andere dat ook doen. Klopt, al begon het natuurlijk ooit bij het verhaal en houden ze daar aan vast.

Een ander voorbeeld dichter bij huis: de rode draad en het verhaal van Bernheze Media. Ruim tien jaar geleden, betaalde vele ondernemers een majestueuze bedrag voor een website. Ik ging op zoek naar een andere oplossing. Het moest anders kunnen. En dat was ook zo. Inmiddels zorgen we dat bedrijven in Bernheze zich kunnen laten zien, online en offline. Met onze slogan: ‘Ondernemers laat je zien’ die we gebruiken in al onze uitingen. We hebben een duidelijke doelgroep; de MKB en ZZP-ers, niet te verwarren met de doelgroep van DeMooiBernhezekrant, waarin natuurlijk elk bedrijf zich kan profileren.

Een rode draad blijft: Voor elk budget een passende oplossing. Afhankelijk van de wensen wijzen we de ondernemers de weg naar specialisten, zetten onze eigen professionals in of geven ze een handleiding hoe ze zelf aan de slag kunnen.

Zorg dat ook jouw verhaal gezien wordt.
Rian van Schijndel.